Otomobilin Geçmişten Günümüze Tarihçesi...

Otomobillerin Tarihi
Günümüzün vazgeçilmez ulaşım araçları olan otomobillerin, aslında hayatımıza ne zaman girdiğini hiç
merak ettiniz mi? Otomobil deyince gözünüzün önünde canlanan profili tamamen unutun ve tarihte ki
yolculuğumuza başlayalım.
Otomobillerin geçmişi, bütün çağların en önemli mekanik icadı olan tekerleğin geçmişine kadar uzanır.
İlk tekerleğin günümüzden yaklaşık 5000 yıl önce Mezopotamya’ da kullanıldığı ortaya çıkarılmıştır. Atlı
arabaların ise MÖ 2000′ li yıllarda kullanıldığı bilinmektedir.
Makine gücü ile çalışan ilk otomobillerin geçmişi 1600’ lü yıllara kadar uzanır. 1680 yılında Newton
Buharlı Makina ile çalışan Arabasını tasarladı. Otomobil, Fransızca bir kelimedir. AUTO (kendi),
MOBİLE (hareket) kelimelerinin birleşimidir. Kendi kendine hareket eden anlamına gelir. 1712 yılında
İngiliz tasarımcı Thomas Newcomen ilk buhar makinasını yaptı.

Newton’un Tasarladığı Buharlı Araba
Daha sonraki yıllarda ;
1770 yılında, Joseph Cugnot “ FARDİER “ adını verdiği arabasını yaptı. Bu araba günümüzdeki
otomobil ve lokomotiflerin atası sayıldı. Kendisi subay olduğu için topları taşımakta kullandı.
1786 yılında, James Watt buharlı arabasını tasarladı ve bu arabayı öğrencisi Murdack hayata
geçirdi. Bu arabada lokomotife benziyordu ve kullanan kişiler için, Fransızca da “ Ateşci “ anlamına
gelen “ Chauffeur “ yani “ Şoför “ sözcüğü kullanıldı.
1802 yılında, İngiliz Maden Müh. Richard Trevithich yüksek basınçlı buharla çalışan bir buhar
makinası yapıp, bunu ilk buhar lokomotifini hareket ettirmek de kullandı. Attan daha hızlı giden ilk
taşıt olan Rocket ise 47 km/s hız yaptı.
1860 yılında Belçikalı Mucit Etienne Lonoir tarafından İlk Gazlı motor icat edildi. İçten yanmalı ve
kömür gazı ile çalışan bu motor araba üzerinde de denendi.
1877 yılında Alman Müh. Nikolaus Otto dört zamanlı benzin motorunu yaptı.
1885 yılında Alman Gottlieb Wilhelm Daimler gaz ve petrolle çalışan motorunu yaptı aynı yıl oğlu Paul
Daimler ve Maybach “ Reitwagen “ adını verdikleri ilk motorlu aracı yaptılar. Bu araç daha çok
motosiklete benziyordu.
Fransız mühendisleri Rene” Pan-hard ve Emile Levassor mekanik araçlar üretmek amacıyla bir ortaklık
kurmuşlardı. Daimler, beratını onlara sattı ve gerçekten İlk otomobil 1891’de onların fabrikalarından
çıktı. Bu, iki kişilik ve motoru önde olan bir araçtı. Arka tekerlekleri zincirle dönmekte, sürtmeli vitesler
ve diferansiyelle işlemekteydi ve el freniyle durmaktaydı.
Montbeliardlı sanayici Armand Peugeot 1891’de Daimler motoruyla işleyen arabalar yapmaya karar
verdi: Onun Ürettiği araçlardan biri büyük bir başarıya ulaştı: Valentigney’den hareket ederek ardında
Paris-Brest bisiklet yarışçıları olduğu halde Paris’e girdi ve Valentigney’ye döndü; böylece 2.500 km.’lik
yolu düzenli ve saatte 15 kilometre ile almış oldu.

Ertesi yıl Peugeot 29, 1893’te 40 ve 1895’te 72 araba sattı. Ortağı George Bouton’la başta buharlı
arabalar yapmış olan Kont Albert de Dion, 1893’te benzinli araba yapımına geçti. Küçük ya da üç
tekerlekli arabalara bağladıkları motorları herkesi haklı bir şaşkınlığa sürükledi, çünkü dakikada 1.500
devir gibi çılgın bir hızla dönüyordu. Gittikçe artan benzin motorlu araçlar gördükleri derin ilgiye karşı,
buharlı motor icat etme düşlerine kapılanları ortadan kaldıramamıştı. Tersine çekişme gittikçe
kızışmıştı. Buharlı taşıt uzun bir deneyimin yararlarını kullanmakta ve değeri üreticilerin de ilgisini hâlâ
çekmekteydi, bunlardan biri Le”on Serpollet idi. Bir demircinin oğlu olan Serpollet, petrolle ısıtılan bir
kazan icat etmişti. Bu kazanın içinde su, dar tüplerde dolaştığından hemencecik buharlaşıyordu. Bu
temele dayanarak yaptığı arabada sürücü, lokomotifteki gibi bir “şoför”; yani, ısıtıcıydı elbet ve bu ad,
bugün için yanılgı olan anlamına rağmen kaldı. Serpolet bu aracı sayesinde saatte 120 kilometre
gidebilen ilk sürücü oldu ve ertesi yıl (1903) bu hız 144 kilometreye çıktı. Yine buharlı makine
sayesinde de Pilot Marriott, 1906’da 200 kilometreyi geçti.
Benzini arabanın kesin zaferi, çeşitli aksamının en İyi şekilde işler duruma getirilmesinden sonra ancak
gerçekleşebildi. Bu alandaki en etkili çalışmaları bir teknisyen olan Fransız Fernand Forest’e (1851-
1914) boçluyuz.1882’de elektrikle ateşlenen dört devirli bir motor yaptı ve dört dikey silindirli, supaplı
ilk çağdaş motor da onun eseri oldu (1891).
Bugün hala gelişimine devam eden otomobil sanayi, durmadan büyüyor..

Hiç yorum yok

Blogger tarafından desteklenmektedir.