Samsung Nasil Dunyanin Bir Numarali Smartphone Ureticisi Haline Geldi?
Su anda Yongin’e dogru ilerliyorum.
Yongin, Seoul’un 45 dakika guneyindeki, Guney Kore’nin Orlando’su olarak bilinen ve hizla gelismekte olan bir turist sehri. Benim bu turistik sehre ilerliyor olmamdaki neden ise, Samsung’un hikayesinin basladigi Samsung Insan Kaynaklari Gelistirme Merkezi…
Su anda Yongin’e dogru ilerliyorum.
Yongin, Seoul’un 45 dakika guneyindeki, Guney Kore’nin Orlando’su olarak bilinen ve hizla gelismekte olan bir turist sehri. Benim bu turistik sehre ilerliyor olmamdaki neden ise, Samsung’un hikayesinin basladigi Samsung Insan Kaynaklari Gelistirme Merkezi…
Bu kompleksin asil ismi Changjo Kwan, yani Yaraticilik Enstitusu.
Etrafi yemyesil parkla sarili, geleneksel Kore catisina sahip devasa bir kompleks burasi… Kompleksten iceri girdigimizde, bizi bir Samsung PR calisani karsiliyor ve turumuza basliyoruz. Yolumuza ilk anda, kocaman tasa kazilmis bir Dunya haritasi cikiyor. Dunya haritasinda, Samsung’un kullanildigi ulkeler mavi isikla, kullanilacagi ulkeler ise kirmizi isikla gosteriliyor. Ve tahmin edeceginiz uzere, harita neredeyse tamamen masmavi. Lobiye girdigimizde bizi Korece ve Ingilizce yazilmis devasa bir cumle karsiliyor: “Butun insan kaynaklarimiz ve teknolojimizi, cok daha iyi urunler uretmeye ve daha global bir toplum olusturmaya adayacagiz!” Ve ekliyor: “Go! Go! Go!”
50,000’den fazla kisi Changjo Kwan ve kardes kuruluslarinin bunyesinde calisiyor. Samsung bunyesindeki altin 3 kelime ise “urun”, “yontem”, ve “insan” (bkz. The three P’s: products, process and people). Bu altin kurallar bunyesinde butun calisanlar “Dunya yonetimi” konusunda egitiliyor ki, Samsung yeni pazarlara acilabilsin. Butun calisanlarin tabi tutuldugu bir diger egitim ise hem Kore kulturunu ogrenmek hem de grup calismasini gelistirmek adina; “Kimchi egitimi” (bir tur geleneksel Kore tursusu olan Kimchi yapma egitimi).
Unvanlarina gore grup halinde veya tekli ofisleri olan calisanlarin katlari da pozisyonlarina gore degisiyor. Bu katlarin ozelligi ise, her katin bir sanatcinin adi ve temasiyla tasarlanmis olmasi. Ornegin, “Magritte” kati… Yer dosemesinde bulutlar, tavaninda ise bas asagi montelenmis masa lambalari bulunan bu katin koridorlarinda ise hoparlorlerden seneler oncesine ait surekli ayni kayit donuyor: “Duydugunuz kayit birkac sene once baskanimizin yaptigi uyarilari tekrar eden bir ses kaydi” diye bilgilendiriyor bizi Samsung PR calisani.
Makalemiz icin roportaj vermeyi reddeden, 71 yasindaki Samsung Electronics baskani Lee Kun Hee’den bahsediyor. 2008’de vergi kacirma sucuyla mansetleri suslemis ve sonrasinda Guney Kore baskanindan bizzat ozur dilemis idi saygideger Hee. Halkin gozundeki profili dusmus fakat Samsung’daki itibari calisanlarinin gozunde asla ve asla zarar bile gormemisti. Sadece duyulmus Samsung sloganlariyla degil, Samsung’un icsel butun calismalarindan tutun dissal stratejilerine, “araliksiz kriz” felsefesine, TV tasari gucunu Samsung’a getirmeye kadar Samsung catisi altinda kodlanmis butun ogretilerin yaraticisidir Lee Kun Hee.
Butun yaptiklarini bir makalede ozetlemek ne kadar imkansiz olsa da, 1987’de Hee Samsung’un kontrolunu ele aldigindan beri, satislarin gectigimiz sene 179 trilyon dolara kadar yukseldigini belirtmek yerinde olur diye dusunuyorum. Butun bu gelismeler, ve Hee’nin sirkete getirdigi basarinin ve gelirin devaminda, Samsung Dunya’nin en cok kar saglayan elektronik sirketi oldu.
Bu global erisimlerine ve erisilebilirliklerine ragmen, Samsung’un en cok ilgi ceken tarafi ise, sirket ici iliskilerini her zaman opak tutmalari demek yanlis olmaz herhalde. Hepimiz Apple ve Steve Jobs’in, Akio Morita ve Sony’nin hikayelerini biliyoruz. Peki Samsung ve Lee Kun Hee? Sirket opak, hikayeler su yuzune cikmamis; fakat basari hala global.
(Bloomberg Business Week Technology sitesindeki “How Samsung Became The World’s No.1 Smartphone Maker” adli makalesinden cevrilmistir.)
(Translated from “How Samsung Became The World’s No.1 Smartphone Maker”, retrieved bybusinessweek.com)
Yorumlar